GGGE2153
TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN
TUGASAN:
ESEI KUMPULAN
TAJUK:
AUTISME DAN TERAPI
NAMA AHLI KUMPULAN:
NOR AFIRA BT AHMAD A150582
NORADIBAH BINTI IBRAHIM A150676
ATIRAH IZZAH BT MAT NOOR A150688
SITI NURBAYAH BINTI SH AHMAD A151257
NURUL NABILAH BINTI ABDUL WAHAB A150249
ISI KANDUNGAN
Penghargaan
Pendahuluan
Pengenalan
Apa itu autisme
Apa itu terapi
Jenis-jenis terapi
Kepentingan terapi
Cadangan intervensi dan khidmat
sokongan
Refleksi
Kesimpulan
Rujukan
PENGHARGAAN
Alhamdullilah, syukur ke hadrat illahi Allah S.W.T.
kerana memberikan kami kesihatan yang cukup, masa dan kematangan fikiran untuk
menyiapkan esei kumpulan berkaitan Autisme dan Terapi ini
dengan jayanya.
Pertamanya, ucapan penghargaan ini didedikasikan
khas kepada pensyarah kursus GGGE2153
Teknologi Pendidikan iaitu Encik Md
Yusoff bin Daud kerana dengan tunjuk ajar serta bimbingan daripada beliau
telah membuka ruang dan membimbing kami dalam menyiapkan tugasan ini.
Kami juga ingin mengucapkan terima kasih kepada
mereka yang terlibat secara langsung atau sebaliknya dalam proses menyiapkan
laporan kerja kursus ini.
Semoga Allah membalas jasa kalian semua.
Jazakallahu Khairan Kathira. Amin.
PENDAHULUAN
Kehidupan kanak-kanak autistik memang misteri. Tiada siapa
dapat membaca apa yang berlegar dalam fikiran mereka, terutama apabila
kanak-kanak istimewa ini mula menunjukkan perangai pelik seperti berlagak
pekak, menjadi terganggu dengan perubahan kecil pada persekitaran dan
mencederakan diri sendiri.
Autisme mungkin tidak ada dalam senarai perkataan yang biasa
digunakan tetapi jangan terkejut atau hairan kerana kanak-kanak seperti ini
mungkin ada di sekitar tempat tinggal anda. Terdapat ramai individu dengan
autisme boleh belajar bercakap dan berkomunikasi menggunakan bahasa isyarat,
simbol gambar, dan bantuan teknologi, walaupun menghadapi ketidakupayaan yang
mereka alami menjejaskan cara mereka menyampaikan atau menerima perasaan.
Keadaan fizikal kanak-kanak autisme yang normal seperti
kanak-kanak lain membuatkan kelainan yang ada pada mereka sukar dikesan
melainkan anda melihat beberapa gejala biasa yang mungkin ada pada mereka.
Kerajaan memang berhasrat mewajibkan semua kanak-kanak istimewa diberi
pendidikan, namun kemudahan bagi kanak-kanak autisme belum mencukupi.
Kanak-kanak autisme memerlukan perhatian yang khusus dan
pembelajaran yang berbeza daripada kanak-kanak istimewa lain. Manakala di
Sekolah Pendidikan Khas, kekurangan guru khas dan bilik darjah yang kurang
sesuai. Dari segi tenaga pengajar pula, mereka tidak mempunyai latihan ataupun
latihan formal yang mencukupi dalam pendidikan khas seperti di
Barat. Kanak-kanak autisme selain daripada memerlukan pendidikan asas khas
untuk membaca dan menulis, mereka perlu diasuh untuk menguruskan diri sendiri
untuk masa hadapan mereka.
Sindrom Autisme adalah satu masalah perkembangan yang paling
sukar untuk memahami. Ramai kanak-kanak yang mengalami sindrom ini menghadapi
masalah komunikasi, tingkah laku, sosial dan adaptasi. Biasanya sindrom autisme
lebih kerap berlaku di kalangan jantina lelaki dibandingkan dengan jantina
perempuan, dalam nisbah 4:1
PENGENALAN
DEFINISI PENDIDIKAN KHAS
Pendidikan Khas ialah satu bidang yang berkaitan dengan
kaedah, teknik dan penyelidikan yang tersendiri. Kesemua ini menumpukan ke arah
pengurusan dan pembelajaran yang baik bagi menilai dan mematuhi kehendak–kehendak
khas. Dari segi praktiknya pendidikan khas merupakan pendidikan individu dengan
kaedah – kaedah pengurusan yang bersistematik dari segi susunan fizikal,
alatan–alatan khas dan kaedah pengajaran khas. Kesemua intervensi-intervensi
yang dibuat ini semata–mata untuk menolong kanak–kanak khas untuk mencapai
kepuasan diri daripada segi akademik dan vokasional untuk membolehkan mereka
berdikari.
Pendidikan khas juga satu program yang dirancang khusus
untuk memenuhi pelbagai keperluan murid–murid khas. “Pendidikan Khas merujuk
pada pendidikan bagi kanak–kanak luar biasa iaitu kanak–kanak yang dari segi
intelek, fizikal, sosial dan emosi yang tidak mencapai pertumbuhan dan
penyuburan biasa hinggakan mereka tidak faedah sepenuhnya daripada rancangan
sekolah biasa. (Chua Tee dan Koh Boh Boon,1992).
Terdapat banyak lagi definisi kepada pendidikan khas ini.
Antaranya ialah:
"Satu
bentuk pendidikan yang disediakan untuk memenuhi keperluan kanak-kanak
berkeperluan khas" Hallahan dan Kauffman(2006)
"Pendidikan
khas adalah pengajaran yang direka bentuk khusus bagi memenuhi keperluan
kanak-kanak yang kurang upaya. Pengajaran ini mungkin dikelolakan dalam bilik darjah,
di rumah, di hospital atau institusi lain" Friend
(2005)
"Program
Pendidikan Khas di Malaysia merupakan satu usaha yang berterusan menggalakkan
perkembangan optima seseorang sebagai seorang yang berkemahiran, berhaluan,
berupaya, beriman, berdikari, mampu merancang dan mampu menguruskan serta
menyedari potensi diri sebagai seorang individu dan ahli masyarakat yang
seimbang dan produktif selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara" Mansor (2005)
SIAPAKAH
KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS
Kanak-kanak
lazimnya setelah melalui suatu program pendidikan, jurang perbezaan penguasaan
mereka dapat dikurangkan. Namun terdapat sekumpulan kecil kanak-kanak di mana
ciri-ciri mental, fizikal atau emosi mereka yang berbeza daripada normal
sehingga mereka memerlukan program pendidikan yang khusus iaitu Pendidikan
Khas. Ini termasuklah juga kanak-kanak yang mempunyai kebolehan yang jauh
tinggi dari norma umur mereka. Kumpulan pelajar ini merupakan kanak-kanak
berkeperluan khas.
KATEGORI
MURID-MURID PENDIDIKAN KHAS
Secara amnya, kategori murid-murid
pendidikan khas ini dapat dibahagikan kepada murid-murid bermasalah
pembelajaran, murid-murid bermasalah pendengaran, murid-murid bermasalah
penglihatan dan murid-murid kurang upaya fizikal.
DEFINISI MASALAH
PEMBELAJARAN
i-
Individual with
Disabilities Education Act (IDEA), 1997
Masalah pembelajaran didefinisikan sebagai masalah
dalam satu atau lebih daripada proses asas psikologi melibatkan pemahaman atau
penggunaan bahasa sama ada pertuturan atau penulisan di mana masalah yang
dihadapi mengakibatkan kebolehan mendengar, berfikr, bertutur dan membaca yang
tidak sempurna. Ini tidak termasuk mereka yang bermasalah pembelajaran akibat
daripada ketidakupayaan penglihatan, pendengaran dan motor, kerencatan akal,
gangguan emosi atau kekurangan dalam persekitaran, budaya atau ekonomi.
ii-
The National
Joint Committee on Learning Disabilities (NJCLD), 1990
Mentakrifkan masalah pembelajaran sebagai merujuk
kepada satu kumpulan masalah yang pelbagai yang mengakibatkan kesukaran yang
nyata mendengar, bertutur, membaca, menulis, membuat keputusan atau menyelesai
masalah matematik. Masalah ini berpunca daripada ketidakfungsian sistem saraf
pusat dan boleh berlaku pada bila-bila tahap umur. Masalah mengawal tingkah
laku, persepsi dan interaksi sosial mungkin wujud bersama masalah pembelajaran
tetapi ia sendiri tidak akan menyebabkan kepada berlakunya masalah
pembelajaran. Masalah pembelajaran mungkin wujud seiring dengan ketidakupayaan
lain seperti masalah sensori, kerencatan mental atau gangguan emosi.
Orang
Kurang Upaya (OKU) ialah orang yang mengalami keterbatasan mobilitinya merujuk
kepada jenis kecacatannya sama ada fizikal (anggota), mental (ringan, sederhana
atau berat), penglihatan dan pedengaran.Tujuan istilah OKU ini diketengahkan
adalah bagi mengelakkan sebutan orang cacat yang bermaksud melabelkan orang itu
cacat daripada semua aspek (Hashim Omar
,1991).
Pihak
Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengambil langkah untuk membela nasib
golongan ini dengan menyediakan perkhidmatan pendidikan untuk muris-murid pemulihan
khas dan berkeperluan khas. Pendidikan yang diberi menekankan kepada
perkembangan jasmani, emosi, rohani dan intelek selaras dengan Falsafah
Pendidikan Negara. Namun begitu, pendidikan yang diberikan mestilah setaraf
dengan kemampuan yang mereka miliki (Mohd
Dan, 2007).
AUTISME
Autisme
merupakan istilah yang mungkin untuk sesetengah orang hanya memahami sebagai
tanda. Namun, bagi sebahagian orang lagi, terutama para ibu bapa yang mempunyai
anak autisme, istilah itu sudah tidak asing lagi. Para professional yang
membuat kajian dalam bidang perkembangan kanak-kanak telah membuat penyelidikan
tentang autisme, psikopatologi, cara pencegahan, dan punca-puncanya, serta
kesannya terhadap perkembangan anak dengan autism di kemudian hari.
APA ITU AUTISME
CIRI-CIRI AUTISME
Peringkat bayi
Kebanyakan bayi autisme mengalami tanda-tanda autisme yang berbeza
ketika dilahirkan. Terdapat dua ciri utama yang sering ditunjukkan.
1.
mengelakkan sentuhan fizikal daripada penjaga
dan melengkungkan belakang agar tidak disentuh fizikalnya oleh penjaga
2.
melembikkan badan jika menjangka untuk
diangkat.
Ketika bayi, mereka sering mempunyai 2 tanggapan yang berbeza dalam
menunjukkan ciri-ciri autisme. Iaitu sering dianggap sebagai pasif atau overly agitated baby . Bayi yang pasif
merujuk kepada tingkahlaku mereka yang diam dan tidak memerlukan
perhatian atau membuat kerenah kepada ibubapa. Manakala bayi overly agitated
baby pula merupakan bayi yang
menangis dan kadang-kadang tanpa henti serta berjaga sepanjang masa.
Peringkat kanak-kanak
Pada peringkat kanak-kanak pula ada sesetengah kanak-kanak autisme mencapai tahap perkembangan motor
seperti bercakap merangkak dan berjalan lebih awal daripada kanak-kanak biasa.
Namun ada juga kanak-kanak autism yang mempunyai perkembangan yang
lewat. Kanak-kanak autistik sering ketinggalan dalam aspek komunikasi,
kemahiran sosial dan kognitif pada zaman kanak-kanak. Ketidakfungsian
tingkahlaku mula timbul seperti self-stimulatory
behaviors iaitu pengulangan tingkahlaku yang tidak bermatlamat seperti
menggoyang-goyangkan badan, mencederakan diri seperti menggigit tangan,
menghantuk kepala, masalah tidur dan makan, eye-contact yang lemah,
tidak sensitif kepada sakit serta .hiper atau hipo.
Selain itu, kanak-kanak autistik cuba mengekalkan rutin harian. Sekiranya berlaku perubahan kecil mereka akan menunjukkan tanda-tanda seperti sedih dan tidak tenteram. Hal ini demikian kerana, mereka tidak mampu untuk memahami dan menangani perubahan yang berlaku dalam sesauti situasi. Kanak-kanak autistik juga menghadapi masalah semasa perubahan ke alam baligh. Sebahagian daripada mereka menghadapi sawan untuk kali pertama ketiga baligh yang mungkin disebabkan perubahan hormon.
Selain itu, kanak-kanak autistik cuba mengekalkan rutin harian. Sekiranya berlaku perubahan kecil mereka akan menunjukkan tanda-tanda seperti sedih dan tidak tenteram. Hal ini demikian kerana, mereka tidak mampu untuk memahami dan menangani perubahan yang berlaku dalam sesauti situasi. Kanak-kanak autistik juga menghadapi masalah semasa perubahan ke alam baligh. Sebahagian daripada mereka menghadapi sawan untuk kali pertama ketiga baligh yang mungkin disebabkan perubahan hormon.
Kajian yang
dilakukan oleh Camberwell mendapati tiga ciri yang paling jelas menunjukkan
autisme ialah :
i. masalah sosial: lemah dalam interaksi dua hala
ii. masalah komunikasi: verbal atau non verbal
iii. kurang daya imaginasi
i. masalah sosial: lemah dalam interaksi dua hala
ii. masalah komunikasi: verbal atau non verbal
iii. kurang daya imaginasi
CIRI-CIRI UMUM AUTISME
1.
Bersendirian
dan berjauhan.
-
Kanak-kanak ini
menganggap manusia sebagai objek dan hanya akan berinteraksi jika didekati
dengan cara yang tertentu dan orang yang disukai sahaja. Kanak-kanak ini
menolak kehadiran seseorang atau melihat menembusi seseorang terutama ketika
bercakap dengannya.
2.
Sukar bermain
dan sikap yang berbeza dengan kanak-kanak normal.
3.
Pemerhatian atau
pemeriksaan diri sendiri.
-
Kanak-kanak ini
memeriksa bahagian anggotanya seperti kaki dan tangan seolah-olah ianya baru
dan pelik.
4.
Membuang masa
pada sesuatu objek.
5.
Suka membawa
berbagai objek dan amat marah apabila kehilangan objek tersebut.
6.
Sangat sayang
kepada objek seperti kotak, kain dan marah jika kehilangannya.
7.
Membuat garisan
atau corak dengan berbagai objek tanpa menghiraukan fungsi sebenar objek
tersebut.
8.
Meneliti objek
dengan cara yang aneh seperti menggigit, mencium, perhati dekat dengan mata dan
menjauhkannya, memusing objek atau melihat menembusi sesuatu gambar tanpa
melihat gambar tersebut.
9.
Tidak suka kepada perubahan.
-
Sangat sukar
mengubah rutin seperti menukar pakaian baru, makanan lain, jalan lain atau
makan ubat kerana melanggar rutin hariannya.
10.
Menolak
penerimaan belajar perkara baru.
11.
Marah jika
perabot di dalam rumah diubah-ubah.
12.
Bersifat aneh terhadap
sesuatu penerimaan deria.
13.
Tidak
bertindakbalas jika ada individu cuba untuk berkomunikasi dengannya.
14.
Menutup telinga
bila mendengar bunyi atau seseorang bercakap dengannya.
15.
Bersikap
seperti orang pekak walaupun boleh mendengar.
16.
Tidak merasa
sakit, panas dan sejuk.
17.
Sikap atau
perasaan ganjil dan tidak normal
-
Marah amat
sangat atau mengamuk dengan jeritan, menangis, menendang, menggigit dan
sebagainya samada apabila hilang objek kesayangan, dilarang memakan sesuatu
yang disukai, hilang orang yang disayangi atau pun tanpa sebab.
Pertuturan
1.
Masalah
pertuturan dan ada sesetengah autism tiada pertuturan langsung.
2.
Pertuturan yang
tidak sempurna
3.
Menggunakan
perkataan mudah.
4.
Menggunakan
perkataan berulang-ulang tanpa mengetahui maksudnya.
5.
Menggunakan suara
yang luar biasa untuk menyebut sesuatu perkataan.
Pergerakan
1.
Gangguan
pergerakan.
2.
Perlakuan
terlampau aktif , berlari tanpa letih, berjaga lewat malam, kadangkala bermain
dengan gembira dan kadangkala menjerit atau menangis.
3.
Berbaring kaku
tanpa bergerak dalam jangkamasa yang lama.
4.
Pergerakan aneh
seperti menghantukkan kepala ke dinding, menggoyangkan badan, menepuk tangan,
melompat, membuat muka berbagai bentuk, berjengkit, mengembangkan jari di
hadapan muka, suka dengan gerakan hayunan, goyangan dan lain-lain lagi.
Pengetahuan ( high
functioning )
1.
Intelek yang
luar biasa
2.
Pintar
matematik
3.
Bijak ’ jigsaw
puzzles ’
4.
Ingatan kuat
terhadap hafalan seperti senikata lagu, nombor, nama dan lain-lain lagi.
5.
Cepat membaca
dan menulis.
6.
Kemahiran
mekanikal luar biasa.
JENIS–JENIS
AUTISME
Menurut Edelson ( 1999 ), berpendapat memandangkan masih tiada lagi
ujian fisiologi untuk menentukan samada seseorang itu mempunyai autisme, oleh
itu cara untuk mendiagnosis adalah bila individu menunjukkan beberapa ciri
tingkahlaku yang berkaitan.
Sebenarnya ramai individu autisme mempunyai tingkahlaku yang
berkait dan kecelaruan yang nyata bercirikan autisme. Kajian menunjukkan
kanak-kanak yang disyaki mempunyai tingkahlaku autisme mempunyai kaitan tetapi
mempunyai kecelaruan yang jelas. Autisme tersebut termasuklah Sindrom Asperger,
Sindrom Fragile X, Sindrom Landau-Kleffner, Sindrom Rett dan Sindrom
Wiliams.
1.
Sindrom
Asperger mempunyai ciri seperti pemikiran
yang konkrit, terlalu memikirkan mengenai sesuatu topik, ingatan yang baik dan
mempunyai sikap yang ganjil serta luar biasa. Mereka mempunyai tahap kefungsian
yang tinggi dan layak untuk mendapat kerja dan boleh hidup berdikari.
2.
Sindrom Fragile
X pula merupakan satu bentuk mental retardasi long arm. Lebih
15% pengidap sindrom ini menunjukkan tingkahlaku dan ciri-ciri kanak-kanak
autistik. Tingkahlaku ini termasuklah pertuturan atau perkembangan bahasa yang
lewat, hiperaktif, dan eye contact yang lemah. Kebanyakan individu ini
Semakin mereka membesar, perkembangan fizikal mereka menampakkan keunikan yang
jelas seperti muka dan telinga yang panjang serta mungkin menghadapi masalah
jantung.
3.
Sindrom Landau
Kleffner menunjukkan banyak tingkahlaku
autisme seperti mengelakkan diri daripada bersosial, menghendaki kepada rutin
yang sama dan mempunyai masalah bahasa. Mereka sering dianggap menghadapi regressive
kerana menunjukkan ciri seperti normal sehingga umur 3 tahun hingga 7 tahun.
Mereka juga mempunyai corak gelombang otak yang tidak normal jika dianalisis
corak EEG semasa tidur.
4.
Sindrom Rett merupakan kecelaruan neurologi yang terjadi secara berperingkat
yang memberi lebih kesan kepada kanak-kanak perempuan dan berkembang antara
umur ½ tahun hingga 1 ½ tahun. Mereka memperlihatkan ciri-ciri seperti
kehilangan pertuturan, mengulang memulas tangan, menggoyangkan badan dan
mengelak daripada bersosial. Bahkan individu ini biasanya mempunyai tahap
kerencatan akal yang teruk dan sangat teruk.
5.
Manakala
Sindrom William mempunyai
ciri-ciri autistik termasuklah perkembangan yang lambat dalam aspek bahasa,
sensitif kepada bunyi, tidak ada tumpuan perhatian dan mempunyai masalah
sosial. Secara umumnya mereka yang mempunyai sindrom ini lebih bersosial dan
menghadapi masalah jantung.
APA
ITU TERAPI
Asal
usul terapi
Sejarah terapi cara kerja merupakan satu kisah yang menarik. Ramai
yang percaya bahawa terapi cara kerja ini merupakan satu karier yang baru. Ini
adalah kurang tepat. Perkembangan terapi ini telah bermula sejak kewujudan
manusia; ‘cara kerja’ atau ‘occupation’ telah menjadi tunjang survival
(kemahiran untuk terus hidup) semenjak permulaan zaman. Terapi berasal daripada
perkataan Greek iaitu "Therapeia" yang bermaksud satu perkhidmatan.
satu kehadiran yang berkait dengan perkataan Greek (kata kerja)
"therapeuo" yang bermaksud "i wait upon" Oleh itu
terapi adalah satu perkhidmatan yang diberikan kepada pesakit.
Secara amnya, terapi ialah kaedah-kaedah untuk mengubati penyakit
atau masalah tubuh badan dan sebagainya. Menurut kamus perubatan Mosby (2001)
terapi didefinisikan sebagai rawatan pemulihan ke atas pesakit yang pernah
menghidapi sebarang penyakit dengan tujuan mengembalikan kefungsian badan
secara normal. Manakala, dalam konteks pendidikan pula, terapi dapat
didefinisikan sebagai kaedah untuk membantu seseorang individu untuk
bergerak-balas terhadap sesuatu aktiviti atau kemahiran-kemahiran yang tertentu.
Konsep terapi dalam Pendidikan Khas
Konsep terapi dalam pendidikan khas adalah didasari dari konsep
kepelbagaian kategori individu berkeperluan khas. Murid-murid berkeperluan khas
mempunyai sama ada ketidakupayaan, kecacatan halangan atau rintangan untuk
mencapai perkembangan dari segi kognitif, emosi, sosial atau psikomotor.
Sehubungan itu, kaedah terapi dapat membantu murid-murid bermasalah
pembelajaran mencapai perkembangan yang tersebut di atas. Terapi dalam
pendidikan khas adalah salah satu kaedah yang digunakan dalam pengajaran dan
pembelajaran di sekolah. Aktiviti-aktiviti dalam terapi dapat membantu murid
menguasai sesuatu kemahiran dari satu peringkat ke satu peringkat yang lebih
tinggi.
Walau bagaimanapun, sesiapa yang mempunyai masalah fizikal,
emosional atau perkembangan boleh menemui ahli psikiatrik, sekolah atau ibu
bapa. Sesiapa sahaja yang mengalami masalah seperti prematurity, masalah
kelahiran, kandungan pra matang, birth defect, spina bifida, hiperaktif
ADHD, perkembangan terbantut, cerebral palsy, masalah sensori, autism,
sindrom down, amputation, strok atau angin ahmar, arthritis, kecederaan
di kepala, dementia, diabetes, dan sebagainya.
Terapi cara kerja bergantung kepada sebuah persekitaran sosial yang
menghargai seseorang individu dan percaya bahawa setiap individu mempunyai
kebolehan untuk bertindak atas sikap mereka sendiri untuk mencapai kesihatan
yang lebih baik melalui cara kerja. Masih banyak cabaran yang perlu dilalui.
Namun, masa depan adalah bergantung pada kita semua sebagai manusia yang
menghargai semua ciptaan Tuhan.
Keperluan terapi dalam pendidikan khas
Kanak-kanak khas memerlukan terapi adalah untuk
:
1.
Meransang
kanak-kanak untuk bergerak-balas secara positif terhadap sesuatu kemahiran
2.
Sebagai
persediaan untuk belajar dari segi mentel, fizikal, emosi dan sosialisasi
3.
Meningkatkan
perkembangan fungsi kognitif, emosi, sosial, dan psikomotor kanak-kanak
bermasalah pembelajaran
4.
Sebagai
motivasi kepada kanak-kanak
5.
Membina konsep
kendiri
6.
Merangsang
pengaliran darah dan oksigen
JENIS-JENIS TERAPI
a)
Applied Behavioral Analysis (ABA)
ABA adalah sejenis
terapi yang telah lama digunapakai dan telah dilakukan penelitian yang sememangnya
khusus untuk individu autisme. Sistem ini dilaksanakan dengan memberikan
peneguhan positif / positive reinforcement (hadiah/pujian) kepada seseorang
individu sekiranya individu tersebut melakukan sesuatu kebaikan atau mengikuti
arahan yang ditetapkan.
b)
Terapi pertuturan
Terapi pertuturan merupakan kaedah yang digunakan untuk
membantu murid yang mengalami kesukaran dalam menyebut perkataan dan
berkomunikasi. Ia bertujuan untuk membantu murid menghasilkan bunyi bunyi
bahasa dan melatih murid-murid yang menghadapi masalah artikulasi melalui
latihan asas tertentu. Sekiranya murid gagal membunyikan perkataan, guru boleh
memulakan pengajaran dengan melakukan terapi terlebih dahulu. Kebiasaanya,
guru akan memulakan latihan atau intervensi awal supaya dapat membantu
murid. Antara contoh aktiviti terapi pertuturan yang boleh dilakukan oleh
guru ialah latihan lisan, meniup belon, meniup kertas di atas air dan mengetap
bibir.
c) Terapi visual
Individu autistik lebih
mudah belajar dengan melihat (visual learners/visual thinkers). Keadaan inilah
yang membolehkan kaedah terapi visual ini digunapakai untuk mengembangkan lagi
kaedah belajar berkomunikasi melalui gambar-gambar yang berkaitan.
d)
Terapi Sosial
Masalah yang paling
besar dihadapi oleh individu autisme ini ialah dalam bidang interaksi dan
komunikasi. Kebanyakan kanak-kanak ini memerlukan bantuan dalam komunikasi dua
hala seperti berbual dan bergaul dengan rakan semasa bermain. Ahli terapi akan
membantu kanak-kanak ini dan memberikan panduan pada individu autism ini cara
bergaul dengan betul.
e)
Terapi bermain
Seperti kanak-kanak yang lain, kanak-kanak autisma juga suka
bermain dan alat permainan seperti patung. Sebelum memulakan aktiviti terapi
permainan untuk anak-anak autisma, kita perlu membina hubungan dan kepercayaan
serta membangkitkan minat mereka untuk bermain.Ibubapa adalah orang yang paling
sesuai memulakannya, bukan sahaja meluangkan masa bersama namun perlu membantu
dalam mencapai objektif atau tujuan terapi permainan tersebut.
Tambahan pula, dengan meluangkan masa bersama boleh membantu
dalam meningkatkan kemahiran bahasa dan komunikasi kanak-kanak autisma ini
Dalam aktiviti bermain kanak- kanak ini berpeluang
mempelajari dan mempertingkatkan kemahiran koordinasi-motor, meningkatkan
kemahiran mengendalikan alat permainan mereka, belajar berinteraksi dengan
rakan sepermainan, membina keyakinan diri dan seumpamanya.
Perlu
dinyatakan juga, masa bermain juga memberi peluang kepada kanak-kanak autisma
dalam pembangunan sosial, emosi dan fizikal. Pemilihan masa bermain yang sesuai
juga membantu untuk menstimulasikan kemahiran bahasa mereka disamping
menimbulkan rasa seronok dalam diri mereka.
f)
Terapi muzik
Terapi muzik adalah 1 profesion kesihatan bersekutu dan salah
satu terapi ekspresif yang terdiri daripada proses interpersonal di mana ahli
terapi muzik terlatih menggunakan muzik bagi memulihkan dari aspek fizikal,
emosi, mental, social, estetik, dan rohani untuk membantu memperbaiki atau
mengekalkan kesihatan. Dengan terapi muzik juga dapat meningkatkan kesihatan
dari segi kognitif, kemahiran motor, pembangunan emosi dan afektif, tingkah
laku dan kemahiran sosial dan kualiti hidup.
g)
Terapi
berkuda
Lisa McCallum seorang terapis berkuda dari Sleepy Hollow
Therapeutic Riding Centre dan South African Riding for the Disabled Association
(Sarda) mengata bahawa ‘menunggang kuda adalah satu kegiatan yang menyenangkan
orang, tetapi bagi anak-anak yang memiliki keterbatasan, menunggang kuda
tersebut boleh dijadikan sebagai salah satu cara penyembuhan.
h)
Terapi cara kerja
Terapi
cara kerja atau lebih dikenali sebagai Occupational (OT) adalah satu profesion
kesihatan yang memberi fokus kepada pemulihan kecederaan, penyakit kecacatan
fizikal dan mental serta faktor keuzuran seseorang individu bagi membolehkan
mereka berdikari dalam menghadapi aktivit kehidupan harian, produktiviti dan
pelbagai aktiviti riadah. Ahli terapi carakerja akan bekerjasama dengan
pelbagai profesion kesihatan dan perubatan lain bagi merawat pesakit yang
mempunyai masalah dalam fizikal, neurologi, orthopedikm medical, pediatric,
geriatric dan psikiatrik. Ahli terapi carakerja perlu kreatif dan inovatif
dalam mengadaptasikan dalam setiap sesuatu yang ada di sekeliling pesakit agar
boleh digunakan dan memberi manfaat bagi membolehkan pesakit mencapai tahap
kefungsian yang optima dalam kehidupan.
i)
Terapi pasir
Terapi pasir dalam pendidikan khas merupakan pengetahuan dan
kemahiran kaedah terapi yang di sampaikan secara teori dan amali supaya murid
boleh dilatih menggunakan daya kreativiti mereka ke peringkat yang maksimum.
j)
Terapi
fisio
Terapi fisio kerap dilakukan oleh pakar perubatan yang
terlatih. Aktiviti terapi fisio yang dilaksanakan adalah bergantung kepada
permasalahan psikomotor yang berbeza pada seseorang individu. Terdapat beberapa
kaedah aktiviti yang dapat dilaksanakan seperti :
- Memotong
- Menggunting
- Mencabut
- Menguli
- Merenyuk
- Mencubit
- memicit
KEPENTINGAN
TERAPI
Untuk
pengetahuan umum, terdapat dua profession yang dapat membantu anak autisme
iaitu terapi carakerja (OT) dan
terapi pertuturan dan bahasa (ST).
Terapi carakerja menumpukan kepada beberapa aspek penting.
a)
Integrasi Sensori
Motor
Dari sumber National Institute of Child Health
and Development (2005), anak autisme kebiasaannya melalui proses informasi
sensori yang berbeza dari kanak-kanak lain. Terapi carakerja (OT) berperanan
juga untuk memahami bagaimana anak autisme bertindak balas terhadap ransangan
deria seterusnya akan cuba meminimakan kesan negatif ke atas ransangan
deria tersebut.
Sebagai contoh, kanak-kanak yang
mempunyai sensitiviti terhadap deria sentuhan seperti kapas akan sentiasa
mengelak untuk memakai baju atau lain-lain pakaian daripada kapas. Jadi,
pemulihan cara kerja akan bertindak untuk meminimakan/mengurangkan sensitiviti
tersebut dengan mendedahkan anak tersebut kepada kapas atau tektur-tektur yang
pelbagai.
b)Masalah tingkah laku
Anak-anak autisme mempunyai masalah tingkah laku seperti:
Anak-anak autisme mempunyai masalah tingkah laku seperti:
- Tidak mahu
duduk di atas kerusi
- Suka
menjerit
- Suka baling
barang
- Suka
memukul
- Suka
mengibas-ngibas tangan (flapping hand)
- Suka
memanipulasi orang di sekeliling
Untuk masalah tingkah laku ini, seorang
ahli terapi carakerja akan menggunakan teknik behavior modification untuk
memastikan anak autisme ini berkelakuan baik sepanjang proses terapi. Di antara
teknik behavior modification yang selalu di gunakan adalah
seperti menepuk tangan, memuji kanak-kanak seperti “bagus”,“ woww…good
job” selain itu time out dan reward
board juga sering di gunakan.
c) Masalah hubungan mata / eyes contact
Seperti apa yang kita tahu eyes contact sangat
penting dalam kehidupan di mana semasa kita bercakap dengan seseorang hubungan
mata antara satu sama lain mestilah berlaku.
Tidak di nafikan kanak-kanak yang
mempuanyai masalah autisme mempunyai eyes contact yang sangat bagus
dengan objek tetapi tidak dengan manusia. Mereka akan cuba mengelak untuk
melihat mata kita walaupun di paksa. Cara yang terbaik untuk mengajar mereka
ialah dengan menarik perhatian mereka untuk pandang ke arah kita seperti
membuat bunyi dan membawa bunyi tersebut ke arah mata kita ataupun menunjukkan
dan membawa objek ke arah mata kita.
Untuk pengetahuan ibu bapa di luar sana, masalah
sensori, masalah tingkah laku dan masalah eyes contact sangat penting untuk di
rawat kerana masalah ini lah merupakan penyebab mengapa anak autisme tidak
boleh untuk fokus, perhatian dan konsentrasi dalam aktiviti seharian.
d) Masalah kemahiran motor kasar dan motor halus.
Kemahiran-kemahiran ini sangat di titikberatkan oleh
ahli terapi carakerja bagi memastikan perkembangan anak autisme ini selaras
dengan umur perkembangan mereka dan tiada perkembangan yang terbantut. Ahli
terapi cara kerja akan merujuk kepada milestone perkembangan berdasarkan borang
penilaian standard yang di gunakan (standardize assessment). Jika
terdapat anak autisme yang mengalami kemahiran yang terbantut, kerjasama ibu
bapa sangat di perlukan bagi mempercepatkan kanak-kanak tersebut boleh mencapai
umur perkembangan.
e) Masalah aktiviti seharian (Activity of
daily living-ADLs)
ADLs merupakan fokus utama dalam terapi carakerja di
mana kita mahu anak autism mampu berdikasi dalam aktiviti seharian seperti
boleh makan dan minum sendiri, boleh pergi ke tandas sendiri, boleh menjaga
kekemasan diri sendiri dan lain-lain.
Rawatan OT (Occupational Therapy) ini
dan konsultansi dari pakar dapat membantu anak-anak autisme dan mengurangkan
simptomnya. Mendapatkan rawatan di peringkat awal usia anak adalah salah satu
tindakan yang baik bagi mengelakkan ia menjadi masalah dan tabiat yang
berpanjangan.
CADANGAN INTERVENSI DAN KHIDMAT SOKONGAN
Program intervensi awal memainkan peranan yang sangat penting bagi
kanak-kanak autistik, terutamanya tempoh umur di antara 0 hingga 6 tahun. Pemilihan kaedah dan khidmat sokongan yang
sesuai boleh membantu kanak-kanak Autisme untuk mengikuti pengajaran guru dengan
lancar dan berkesan. Khidmat sokongan yang boleh diguna pakai adalah seperti
berikut :
a) Penggunaan kaedah Bahan Bantu Mengajar (BBM)
BBM dapat membantu mempertingkatkan tahap pendidikan dan pemahaman
murid. Oleh hal yang demikian, penyediaan carta-carta yang digunakan dengan kad
huruf yang berwarna-warni, akan turut menarik minat murid-murid autisme.
Tambahan lagi, dengan menggunakan bahan rujukan dan ilmiah seperti buku-buku
yang mempunyai gambar-gambar yang menarik.
Kanak-kanak bermasalah pembelajaran seperti autisme akan
diintervensikan melalui rancangan pengajaran yang lebih berpusatkan kepada
individu bukan secara berkumpulan kerana setiap murid-murid khas mempunyai
tahap pencapaian yang berbeza. Penyediaan perancangan dan jadual yang strategik
oleh guru sebelum mengajar turut mempengaruhi isi kandungan pembelajaran murid
semasa proses P & P berlangsung.
b) Pengunaan Rancangan Pengajaran Individu (RPI)
RPI adalah satu perancangan pendidikan individu dibuat secara
bertulis yang mengandungi perancangan jangka pendek dan jangka panjang untuk
kanak-kanak berkeperluan khas seperti Autisme. RPI juga turut merangkumi
pandangan keluarga dan kanak-kanak tersebut serta para profesional lain yang
berkaitan.
c) Pengajaran Secara Individu
Zakaria Abdul Rahman (1992) mengatakan sekiranya terdapat satu
kebenaran tentang pembelajaran, ia adalah satu penyataan bahawa setiap individu
itu berbeza dan pembelajaran patutlah bermula daripada tahap pelajar berada ke
tahap yang dapat dicapai olehnya. Oleh itu sebagai seorang murid autisme,
pengajaran secara individu akan berlangsung dalam RPI kerana mereka memerlukan
pengajaran secara individu khusus untuknya. Justeru itu, terdapat beberapa
jenis pengajaran individu yang dijalankan mengikut tujuan dan objektif
pengajaran tersebut.
d) Mengubah Yang Abstrak Kepada Konkrit
Seorang pendidik perlu mengelakkan murid-murid autisme membayangkan
sesuatu yang tidak nampak dalam pembelajaran. Pembelajaran akan menjadi lebih
mudah sekiranya subjek diajar boleh dilihat dan didengar kerana kanak-kanak autisme
akan lebih faham akan sesuatu sekiranya dia melihat gambar. Penggunaan kad
berwarna dan alat bantuan fotografik akan memudahkan pengajaran guru kerana
kanak-kanak Autisme dapat melihat perkara yang diajar. Penggunaan kad yang
pelbagai aras memerlukan imaginasi dan persediaan yang rapi tetapi hasilnya
amat bernilai serta bermakna (Brian Cooke, 1976). Pengajaran dan pembelajaran
yang melibatkan banyak pancaindera murid-murid autisme akan mempertingkatkan
keupayaan mereka.
e) Penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT)
Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) seperti
penggunaan ‘Power Point’ dalam komputer dan ‘electronic dictionary’ dapat
menunjukkan demonstrasi dalam konsep yang kompleks. Ini dapat menarik perhatian
kanak-kanak autisme untuk mempelajari subjek yang diajar dan mengelakkan mereka
daripada berasa bosan terhadap pembelajaran konvensional yang ‘stereotype’.
Sebagai contoh, Edyburn (1991) telah membuktikan bahawa pelajar-pelajar
istimewa lebih berjaya memperoleh maklumat dengan menggunakan ensiklopedia
secara elektronik berbanding dengan penggunaan ensiklopedia bercetak. Selain
itu, kajian menunjukkan penggunaan komputer dapat meningkatkan kemahiran
membaca di kalangan murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran (Jones,
Torgeswn dan Sexton, 1987: Torgesen, 1986).
f) Terapi Hidro
Selain itu, kanak-kanak autisme juga seharusnya menjalani terapi.
Terapi hidro dilihat sesuai untuk perkembangan fizikal kerana kombinasi
pergerakan motor kasar dan halus serta mental kanak-kanak dapat dirangsang
secara serentak. Pergerakan dalam air didapati lebih mudah dan bebas serta
tidak dibebani oleh keperluan alatan sokongan selain daya apungan air sahaja.
Rangsangan air yang secara semulajadi dapat membantu kanak-kanak
tenang walaupun pada permulaannya sesetengah kanak-kanak akan berasa takut
untuk masuk ke dalam air. Perkara ini dapat diatasi dengan membawa kanak-kanak
ke kawasan cetek sebelum berpindah ke kawasan yang lebih dalam. Secara tidak
langsung telah dapat melatih membina keyakinan diri kanak-kanak “water
confidence”. Melalui terapi seumpama ini, ianya dapat memantapkan perkembangan
fizikal dengan aktiviti-aktiviti seperti regangan seterusnya melembutkan sendi
dan meningkatkan daya ketahanan jantung dan otot-otot rangka kanak-kanak
tersebut.
g) Cara Kerja
Cara kerja pula boleh membantu murid-murid autisme menjalankan
aktiviti. Guru boleh melatih mereka bagaimanakah cara kerja yang betul agar
dapat menyiapkan atau menyelesaikan aktiviti yang dijalankan dengan betul dan
cepat. Bagi murid autisme, mereka boleh menjalankan aktiviti tetapi lambat
menyelesaikannya. Sebagai contoh di sini, apabila guru meminta murid mengangkat
kotak hadiah yang berwarna biru. Guru memberikan arahan ini berulangkali. Guru
tidak harus jemu untuk mengulang-ulang apa sahaja kerana murid-murid ini kurang
berupayaan untuk memahami apa yang ingin disampaikan oleh guru terbabit.
sahaja. Guru memberikan bimbingan kepada murid yang tidak dapat memilih kotak
berwarna biru tersebut.
h) Perkhidmatan Pemulihan
Perkhidmatan ini meliputi di institusi dan di luar institusi dan
termasuk aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh Badan Bukan Kerajaan (NGO).
Perkhidmatan di luar institusi menyediakan pelbagai program bagi membolehkan
OKU diintegrasikan sebagai ahli masyarakat, persekitarannya dan seterusnya
membolehkan mereka berdikari daripada segi ekonomi dan sosial. Manakala
perkhidmatan di institusi pula memberikan kemudahan penjagaan, rawatan dan
latihan kepada OKU bagi menjadikan mereka sebagai ahli masyarakat yang
produktif.
Bagi kanak-kanak berkeperluan khas, telah diwujudkan kelas-kelas
khas yang mengandungi sukatan pelajaran yang dikhaskan mengikut keperluan meraka.
Pendidikan yang mana di sediakan untuk mereka menampilkan para pendidik yang
telatih dalam pengurusan kanak-kanak berkeperluan khas ini.
Bagi Badan Bukan Kerajaan (NGO) pula, wujud pelbagai pertubuhan
yang menyediakan perkhidmatan seperti Pusat Jagaan dan Pemulihan Harian Pusat
jagaan ini adalah pusat jagaan harian dan latihan pemulihan untuk kanak-kanak
kurang upaya fizikal dan mental. Di antara program yang dijalankan ialah
penjagaan harian, terapi multisensori, perkembangan awal kanak-kanak, pendidikan
kanak-kanak lembam, pemulihan selepas rawatan hospital untuk kanak-kanak dan
latihan pemulihan serta jagaan di rumah.
REFLEKSI
Sepanjang proses menyiapkan tugasan kumpulan kami
berjalan, kami sangat berpuas hati dengan kerjasama yang ditunjukkan oleh
setiap ahli di dalam kumpulan kami kerana kami telah menanamkan sifat tidak
pentingkan diri dan juga susah senang bersama. Kami telah menjalankan aktiviti
temubual bersama dengan orang umum dan juga para pelajar dari Universiti
Kebangsaan Malaysia sendiri untuk mengetahui tahap pengetahuan mereka mengenai
pendidikan khas terutamanya bagi masalah Autisme. Kami berlima telah pergi ke Giant,
Warta bagi mendapatkan responden-respon yang terdiri dari orang awam yang
bekerja dan membeli belah disitu.
Pada mulanya agak sukar kerana terdapat ramai orang
disitu dan laluan disitu agak sesak tetapi kami tetap meneruskan temu bual kami
untuk mendapat jawapan yang kami inginkan. Terdapat juga segelintir orang awam
yang tidak mahu diri mereka di temu bual atau dirakam kerana malu dan juga
tidak selesa untuk ditanya tentang hal-hal yang mereka kurang tahu seperti
pendidikan khas. Walaupun sebegitu, kami tetap tidak berputus asa untuk
mendapatkan individu-individu yang boleh memberi kerjasama kepada kami bagi
memudahkan tugas kami untuk diselesaikan.
Setelah
selesai, sesi temu bual bersama orang awam kami telah menuju ke cafeteria Kolej
Pendeta Za’ba bagi mendapatkan pelajar-pelajar yang mempunyai kelapangan untuk
ditemu bual mengenai Autisme ini. Kami agak terkejut kerana terdapat pelajar
yang mempunyai pengetahuan yang agak tinggi mengenai pendidikan khas dan juga
masalah Austisme walaupun mereka tidak mempunyai rakan atau ahli keluarga yang
terdiri dari golongan OKU. Kami berpuas hati dengan kerjasama yang diberikan
oleh para pelajar UKM kerana mereka sangat mudah didekati dan sudi berkongsi
ilmu pengetahuan yang mereka ada kepada kami.
Bagi
menyelesaikan laporan dan video untuk sesi pembentangan, kami telah mencabut
undi bagi mendapatkan bahagian tugasan masing-masing untuk melengkapkan laporan
dan juga video. Semua ahli kumpulan dapat menyiapkan tugasan ini pada masa yang
telah ditetapkan kerana kami semua memberikan komitmen yang sangat tinggi bagi
menyiapkan tugasan kumpulan untuk kursus GGGE2153 Teknologi Pendidikan.
KESIMPULAN
Intihanya, sebagai masyarakat yang prihatin kita
perlulah mengetahui dan peka tentang pendidikan khas terutamanya apabila
terdapat ahli keluarga atau rakan handai yang mengalami masalah Autisme atau
lain-lain. Hal ini sangat penting kerana ilmu yang kita perolehi mengenai
Autisme dan terapi ini adalah untuk diaplikasikan seandainya terdapat
insan-insan yang kita kenali untuk memastikan mereka dapat menjalani kehidupan
seharian mereka sama seperti insan yang normal. Ibu bapa dan juga orang awam
perlu memainkan peranan masing-masing bagi membantu kanak-kanak atau individu
yang mengalami Autisme untuk menjalani terapi-terapi yang telah disediakan
untuk memperkembangkan lagi cara hidup dan komunikasi mereka.
Kita
juga sedia maklum bahawa individu mempunyai ciri-ciri mereka sendiri yang
berlainan dari individu normal dan mereka juga mempunyai masalah yang berkaitan
dengan sensori motor, tingkah laku dan aktiviti seharian mereka. Hal ini kalau
dibiarkan, akan menjadikan individu Autisme tidak dapat meningkatkan kualiti
hidup mereka dan sentiasa akan bergantung kepada orang lain terutamanya ahli
keluarga dan rakan-rakan terdekat. Intervensi awal juga perlu digunakan seawal
3 tahun selepas ibu bapa mendapat khidmat nasihat dari pakar-pakar atau doctor
yang diiktiraf dan mempunyai kepakaran dalam Autisme atau pendidikan khas.
Selain itu, bagi meningkatkan pengetahuan orang awam
tentang pendidikan khas dan juga Autisme, pelbagai kaedah atau pendekatan perlu
di ikhtarkan seperti mengadakan kempen kesedaran semasa bulan Autisme,
mengedarkan flyers yang mempunyai
maklumat mengenai Autsime dan juga mengadakan seminar bagi ibu bapa atau orang
awam untuk meningkat pengetahuan mereka dan kemahiran mereka untuk
mengendalikan individu yang mengalami Autisme atau masalah lain yang berkaitan
dengan pendidikan khas. Tambahan pula, hal ini akan meningkatkan penerimaan
orang awam terhadap individu OKU di dalam Negara kita dan tidak akan wujud
sempadan atau perbandingan yang menyebabkan individu yang bekeperluan khas ini
menjadi terpinggir dan tidak diterima masyarakat.
RUJUKAN
Candini.M, .Giuberti. V et al, 2016.
Personal Space Regulation in Childhood Autism: Effects of Social Interaction
and Person’s Perspective. International Society for Autisme Research.
Crow, L. 1996. Including all of our lives: Renewing the
social model of disability. Dlm. C. Barnes & G. Mercer (pnyt.), Exploring
the Device 55-72. Leeds: the Disability Press.
Fenske. W.c, Zalenski. S et al.
2010. Age at Intervention and Treatment Outcome for Autistic Children in a
comprehensive Intervention Program. Research in Autism Spectrum Disorder. Vol
5(1): pp 49-58
Hasnah Toran, Mohd Hanafi Mohd
Yasin, Mohd Mokhtar Taha & Norasuzaini Sujak. 2009. Sokongan dan halangan yang dihadapi
pelajar-pelajar kurang upaya di sebuah institusi pengajian di Malaysia, ASEAN Journal of Teaching and Learning in
Higher Education Vol 1, No 2: 18-29.
Ibrahim, F., & Herr, E. 1982.
Modification of attitudes toward disability: Differential effect of two
educational modes. Rehabilitation Counselling Bulletin, 26 (1), 29-36.
Kementerian Pelajaran Malaysia.
2006. Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010. http://www.kmph.matrik.edu.my/PIPP/moe_pipp_00.pdf [15 April 2010]
Triandis, H. C., Adampoulus, J.,
Brinberg, D. 1984 Perspectives and issues in the study of attitudes. Dlm. R.L. Jones (pnyt). Attitudes and attitude Change in Special
Education: Theory and Practice. U.S.A.: The Council Of Exceptional Children.
Wood. J.J, Drahota. A et al. 2008.
Cognitive Behavioral Therapy for Anxiety in Children with Austism Spectrum
Disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry. Vol 5(3): pp 224-234
No comments:
Post a Comment